Moodle

A Moodle ingyenes, nyílt forráskódú, platformfüggetlen, magyar nyelvű, böngészőben futó e-learning keretrendszer, mely képes kezelni a felhasználókat, tanulmányaikat, illetve a tananyagokat és az oktatásban résztvevők közötti kommunikációt.


A Moodle-ben kialakított tanulási utak a tanulókat irányítva viszik végig a megadott kurzusokon, meghatározva a tanfolyamok számát, típusát, illetve egymásra épülésüket. A rendszer lehetőséget ad az e-learning képzés mellett a tantermi oktatások kezelésére is. Mindkét esetben – e-learning, tantermi – a jelentkezéseket köthetjük a rendszerbe való belépéshez, így ellenőrizhetjük a létszám alakulását. A tanfolyam elvégzése után a Moodle-ben vizsgázhatnak a tanulók, de lehetőség van arra is, hogy a vizsgát külön tegyék le, és csak az eredményt rögzítsük rendszerben. A fentiekből következik, hogy a különböző tanegység típusok egymás mellett, párhuzamosan is megvalósíthatók, így a gyakorlatiasabb képzések eredményei is rögzíthetők a lexikálisabb tudást megkívánó e-learning kurzusok mellett. Szabályozható, hogyan serkentsük a jobb eredményt (pl. önellenőrző kérdések beszúrásával) vagy engedjük a gyorsabban tanulók, haladók számára a vizsgák gyorsabb elvégzését.

A tanfolyamokhoz és tananyagokhoz önellenőrző kérdéseket, és időhöz, vagy időintervallumhoz kötött vizsgákat rendelhetünk. A Moodle saját vizsgaszerkesztőt tartalmaz, mely teljes mértékben összeépül a tanfolyamokkal és a tananyagokkal. A vizsgamodulban különböző feladattípusokat (igaz-hamis, feleletválasztós, szöveg kiegészítős, esszékérdés, stb.) állíthatunk össze és kombinálhatunk, mint pl. adott vizsgakérdésből véletlenszerűen összeállított kérdéssor. A kiértékelés is szabályozható: lehet azonnali, vagy a tanár által felülvizsgált, ezenkívül rögzíthető szöveges értékelés, illetve az eredmények összevethetők a korábbiakkal.

Testre szabhatóság
A Moodle rugalmas, személyre szabható e-learning rendszer. Stílusok, logók, szlogenek és egyéb egyedi, vállalatra jellemző képek, ikonok felhasználásával lehetőséget ad az adott vállalat vagy intézmény arculati tervének megfelelő felület kialakítására, azon színvilág és képi megjelenés visszatükrözésére, melyet a vállalati intranetes vagy egyéb alkalmazások is használnak. A felhasználókat magyar nyelvű felület, logikus felépítés, valamint jól átlátható menürendszer támogatja.

Moduláris felépítés
A felületi megjelenés rugalmas alakítása mellett a moduláris felépítésnek köszönhetően a tartalmi, kényelmi és funkcionális testre szabás is könnyen megvalósítható. A modularitás miatt a vállalat oktatási igényeinek későbbi bővülését, változását gyorsan és költséghatékonyan követhetjük, hiszen jelenleg több mint 300 modul, blokk, plugin és egyéb kiegészítő érhető el a Moodle rendszerekhez, valamint a nyílt forráskódból adódóan egyedi igények is a rendszerbe fejleszthetők.

Szabványosság
A megjelenítendő tartalom a felhasználói felületen blokkok segítségével szabható testre, mely blokkok alkalmazásával könnyebb navigálást és tájékozódást tehetünk lehetővé. A Moodle-ben többféle típusú tananyag létezhet. Létrehozhatunk tananyagot a saját formátumú tananyagszerkesztője segítségével, mely teljes körű és minden típusú anyag készítésére lehetőséget ad. Készíthetünk vele szöveges vagy weboldalakat, beszúrhatunk külső-belső hivatkozásokat, címkéket, elhelyezhetünk bármilyen képet, audió, videó file-okat, animációkat, illetve szövegszerkesztő vagy táblázatkezelő rendszerben készült dokumentumokat. Emellett a Moodle képes kezelni a szabványos SCORM tananyagcsomagokat is.
A Moodle - a tananyagok megjelenítésén és a vizsgák lebonyolításán túl - az oktatásokhoz kapcsolódó további feladatok megoldását is támogatja:

  • felhasználók nyilvántartása, kezelése, jogosultságkezelés kialakítása.
  • tanulók képzési folyamatainak, előmenetelének, eredményeinek nyilvántartása.
  • statisztika és jelentéskészítés.
  • kommunikációs csatorna biztosítása a tanulók és oktatók között.

 

Jogosultságkezelés
A Moodle e-learning rendszerben a jogosultságkezelés szerepkör alapú, mely a belépés után érvényes, hiszen a rendszer ekkor azonosítja a felhasználót, illetve azt, hogy mely szerepkörbe került besorolásra (pl.: tanuló, tanár, kurzuskészítő, rendszergazda, vendég, stb.). A szervezeti hierarchia és a képzési rendszer sajátságos strukturális illeszkedését a Moodle egy kategória-rendszer segítségével képezi le. Így olyan saját hierarchia alakítható ki, mely a képzésekkel és a szervezeti hierarchiával összhangban levő használatot, betekintési lehetőséget és folyamatos, vagy eseti ellenőrzést tesz lehetővé.


Statisztika
A Moodle tartalmaz beépített jelentéskészítő és statisztikai modult, illetve illeszthetünk külső plugint is. Mindezek segítségével táblázatos és grafikus jelentések és statisztikák készíthetők, melyek további feldolgozásra szabványos kimeneti fájlokba exportálhatók (pl. az általános elterjedt táblázatkezelőkbe, dokumentumszerkesztőkbe vagy azt fogadni képes adatbázisba stb.) vagy kinyomtathatók. A riportolási lehetőségek használata pontos képet ad az oktatások eredményeiről, továbbá segítséget nyújt a további tanfolyamok kialakításához és megszervezéséhez.


Kollaboráció
A Moodle felöleli a teljes WEB2 lehetőségeit, támogatja a közös tartalom szabályozott létrehozását, és a közösségépítést. Lehetőséget nyújt metainformációk tárolására, valamint a sokrétű, szemantikus keresések segítségével megfelelően egyszerűsíti ezen tartalmak hatékony felhasználását. A Moodle számos kollaboratív és kommunikációt támogató eszközzel rendelkezik (pl.: fórum, chat, blog, wiki, szavazások, fogalomtár, naptár, tevékenységek követése, külső-belső hírcsatorna stb.) , amelyekkel privát és közös elérésű felületek valósíthatók meg. A kollaborációt támogató eszközök aktivitásának naplózásával az is látható, hogy a tanulók milyen intenzitással használják az egyes lehetőségeket.