Vállalati együttműködés

Az információs korszak vívmányainak hatására komplex munkakörnyezetek alakultak ki, egyre jellemzőbb a távmunka és a munkaidőn túli munkavégzés, az országhatárok elmosódnak, a munkaerő új generációja jelenik meg új szokásokkal. Mindezek a hatások formálják a vállalatokat, melyek a kihívásokra folyamatos szervezeti változásokkal, mátrix rendszerű szervezeti felépítéssel, felvásárlásokkal és összeolvadásokkal, együttműködésre épülő folyamatokkal, specializációval reagálnak.

A fenti kihívások mindegyikét egyaránt jól kiszolgáló csodaszert még nem találták fel, de az egyes területeket megcélzó megoldások már régóta elérhetőek. A fejlődés jórészt abban nyilvánul meg, ahogyan ezek a rendszerek közelednek egymás felé és egyre szorosabbá válik közöttük az integráció. A web 2.0-es alkalmazások vállalati környezetbe történő átültetésével lehetőség nyílik az addig rejtett tudásanyag felszínre hozására és a vállalati információmenedzsmentbe építésére, a munkatársak közötti együttműködés erősítésére, a valós időben történő tartalom- és tudásmegosztásra.

 

Használhatunk:

  • céges blogot és wikit a projektmenedzsment, egyidejű közös munka támogatására (pl.: több résztvevő által elkészítendő dokumentum létrehozása),
  • belső közösségi portált a szakértők és tudásuk felkutatására és a kommunikáció erősítésére,
  • szakmai linkgyűjteményt a releváns források elérésére,
  • fórumot a munkatársak közötti párbeszédek hatékonyságának javítására, az aktivitás inspirálására,

 

Az információ rendszerezésére a web 2.0-es alkalmazásokban a hierarchikus folder rendszer helyett a címkézés szolgál. Címkével láthatóak el a dokumentumok, blog bejegyzések, fórum témák, könyvjelzők. A felcímkézett tartalmak rangsorolhatóak a felhasználók véleménye alapján, vagy automatikusan a népszerűségük szerint. Ez a fajta strukturálás nem rendszerezett információ esetén könnyebben juttatja a felhasználókat hasznos találathoz.

A felhasználók által „fogyasztott” tartalom alapján feltérképezhető az adott személy szakértelme, érdeklődési területe. Egy nagyobb szervezet esetén, ahol a személyes ismeretség nem lehetséges a méretek és földrajzi távolságok miatt, ott nagyon hasznos lehet, ha egy feladat vagy probléma esetén a szervezeten belül könnyen megtaláljuk a téma szakértőjét. A vállalati levelezéssel, mint meghatározó információs felülettel való integráció elsődleges sikertényező lehet a bevezetés során. Egy dokumentum véleményezésére például az email-nél sokkal jobb lehetőségeket biztosít egy vállalati portálon történő elhelyezés. A megfelelően védett oldalhoz csak a véleményezésre felkértek férnek hozzá és észrevételeiket nyilvánosan vagy privát módon tehetik meg.

A vállalati együttműködés hatékonyságának növelésével és kiterjesztésével minden cég előnyöket szerezhet, de az alábbi cégek nyerhetik a legtöbbet a web 2.0-es alkalmazásokkal:

  • több telephelyes, vagy több országban működő szervezetek,
  • vállalatok, ahol a munkatársak jelentős része otthonról, vagy irodán kívül is dolgozik,
  • innováció vezérelt, illetve rövid termékfejlesztési periódusokkal dolgozó iparágakban termelő, szolgáltató vállalakozások,
  • nagyobb szervezetek – az összetettebb a belső kommunikáció és a munkafolyamatok okán – általában többet képesek kiaknázni a bevezetésből fakadó előnyökből.
  • minden tudás alapú munka esetén, különösen, ahol több és/vagy nagyobb teamek dolgoznak együtt.